Selecteer een pagina

Aan de telefoon heb je alleen de woorden die je gebruikt en je stem om met de ander te communiceren. Het visuele gedeelte, zoals mimiek en lichaamstaal ontbreekt. Daardoor is telefoneren in sommige gevallen moeilijker dan face-to-fase contact. Daarom is het belangrijk om je stem zo goed mogelijk in te zetten, zodat jouw boodschap overkomt zoals jij het bedoelt.

 

Er zijn drie factoren waarmee je jouw stem kunt variëren:

 

Toonhoogte

Tempo

Volume

 

Door bewust deze factoren in te zetten tijdens je gespreken zorg je ervoor dat je boodschap beter overkomt.

Het belangrijkste daarin is dat je varieert met deze drie.

 

 

Toonhoogte

Je stem kun je laten variëren in toonhoogte: van hoog naar laag en andersom. Een hoge stem wordt vaak aardiger gevonden. Kinderen hebben vaak een hoge stem. Dat is niet voor niets 😉 Door hun hoge stem, worden ze aardiger gevonden en voelen we ons als volwassenen verantwoordelijk voor hen.

 

Wil jij serieuzer genomen worden, meer gezag uitstralen dan gebruik je een lage stem. Gebruik je alleen een hoge of alleen een lage stem dan is dat saai.

 

Tempo

Als het om spreeksnelheid (tempo) gaat, heb je een laag tempo en een hoog tempo van spreken. Hoe hoger het tempo van spreken, des te gehaaster het overkomt. Terwijl een laag spreektempo ervoor zorgt dat het beter te verstaan is.

 

Maar tempo drukt ook autoriteit uit. Hoe lager het tempo, des te meer tijd je van de luisteraar in beslag neemt. Je hebt autoriteit om die ruimte te nemen. Net als de toonhoogte is het belangrijk om te variëren in spreektempo. De ene keer wat sneller, de andere keer wat langzamer. Of misschien wel een pauze.

 

Volume

Naast toonhoogte en tempo kun je ook variëren met het volume van je stem. Van zacht naar hard en andersom. Door zacht te praten, trek je de aandacht van de mensen naar je toe. Ze moeten stil zijn om jou te kunnen verstaan. Terwijl als je hard praat, het mensen afstoot. Bij agressieve mensen, die vaak hard praten, sta je liever niet in de buurt

 

Variëren

Uiteindelijk gaat het erom dat je varieert met toonhoogte, tempo en volume. Door dat te doen, betrek je iemand beter bij het onderwerp en dus bij je telefoongesprek.

 

Als jij ervoor zorgt dat je bewust je stem inzet aan de telefoon, win je aan overtuigingskracht.

Gesprekken worden daardoor makkelijker 😉